Welzijnspraktijk de Esch

Voeding | Preventie | Training

Stel je vraag
aan Anita
KLIK HIER !




Of meld je aan voor
mijn nieuwsbrief:


AGENDA »
BOEK NU ! »

10 belangrijke lessen voor leefstijlverandering

10 belangrijke lessen zijn er om je leefstijl blijvend te veranderen. Ik heb deze lessen allemaal doorgemaakt en heb daar 3.5 jaar over gedaan om dit eigen te maken. Door met jou deze 10 lessen te delen hoop ik dat jouw weg naar succes korter is en dat je blijvend afslankt!  Betere fouten

Les 1. Eiwitten zijn enorm belangrijk om de hele dag een voldaan gevoel te hebben

Ik heb inmiddels geleerd dat ik en vele met mij te weinig eiwitten eten. Dat moest ik echt leren. Doelbewust ben ik gaan uitrekenen hoeveel eiwit ik nodig had per dag en waar het in zat. Daar ben ik de eerste weken echt alleen op gaan letten. En wat bleek, ik ging me gelijk al veel beter voelen en na 1 week was ik al 2 kilo gewicht kwijt. Want eiwitten zorgen ervoor dat je de hele dag een voldaan gevoel hebt en dan eet je toch automatisch minder van de verkeerde voeding. Dat was voor mij een openbaring, want ik had de hele dag trek. 

Les 2.  Koolhydraten zijn geen lelijke beestjes, maar je moet wel weten wat je neemt

Koolhydraten moest je laten staan had ik geleerd in mijn leven. Maar wat bleek ik moest juist wel koolhydraten eten maar dan de goede.  Ik wist niet dat groente en fruit ook koolhydraten zijn en dat je die juist wel moet eten. Stap voor stap ben ik de goede koolhydraten gaan uitbreiden door ze ook overdag te gaan eten. En wat bleek, meer en meer kon ik het snacken laten staan en zat ik lekker in mijn vel. 

Les 3.  Water drinken was niet lekker, maar je went er echt aan en doet veel goeds voor je

Genoeg water drinken is het advies maar bah wat was dat wennen zeg. Maar ik wilde gaan afslanken dus ik moest wel. Ik ben het op gaan bouwen. Van 3 glazen per dag in het begin naar 2 liter na 2 maanden en na 3 maanden 3 liter, want dat was mijn maat gezien mijn overgewicht. Mooi was dat ik op een gegeven moment merkte dat ik automatisch niets anders meer dronk dan water en kruidenthee. Echt automatisch want ik had visite van twee lieve vriendinnen en kwam er tot mijn schrik en schaamte achter dat ik geen frisdrank meer in huis had. Ik dacht er niet meer aan bij het boodschappen doen. Ik schaamde mezelf die avond, maar mijn vriendinnen dronken water mee en de avond was evengoed super gezellig.  Dus conclusie: het is dus een kwestie van jezelf dwingen en langzaam gewennen. 

Les 4.  Weten wat je eet is enorm belangrijk

Leren etiketten lezen was de volgende les. Ik wist dat er etiketten waren maar wat ze betekende niet. Mijn coach leerde me wat de betekenis was en vervolgens ben ik in de winkel alle boodschappen die ik wilde nemen gaan lezen qua etiketten. Al snel kwam ik erachter dat je dan veel verschil ziet en bewuster kunt inkopen. Het winkelen duurde daardoor in het begin veel langer, maar met het lezen van het etiket werd ik meer en meer bewust. Het heeft onder andere geleid tot de grote kennis die ik nu heb over voeding. Tot de coach die ik nu ben voor anderen. 

Les 5. Bewust worden van wat je echt in je mond stopt scheelt de helft

Niet alleen kennis bleek voor mij belangrijk, maar ook het opschrijven van dat wat ik opat. Door het op te schrijven kreeg ik zicht op dat wat ik naar binnen stopte en ook wanneer ik iets had gegeten wat ik even niet opgeschreven had. Daar schrok ik van, zo automatisch stopte ik verkeerde voeding naar binnen. Door het op te schrijven werd ik me daarvan bewust en kon ik het op een gegeven moment laten. Ik behandelde mezelf veel eerlijker. 

Les 6. Structuur in de dag is zeer belangrijk, structuur weg, snacks erin

Het veranderen van mijn leefstijl had vooral te maken met het aanbrengen van een consequente structuur in mijn voedingspatroon gedurende dag. Wanneer ik keurig om de 2.5 a 3 uur at ging mijn lichaam een signaal geven dat ik trek kreeg. Een gevoel wat ik nog nooit eerder in mijn lichaam gevoeld had. Was het dan een keer zondag en stond ik later op, miste ik structuur en waren snacks weer heel normaal. Uiteindelijk heb ik ook op zondag besloten om op tijd op te staan om aan mijn structuur te voldoen, want iedere snack die ik minder at is winst. 

Les 7. Vitaminen en mineralen zijn cruciaal

Over deze les heb ik lang gedaan. Die ministofjes merk je niet in je lichaam, maar wel merkte ik door een shake met vitaminen en mineralen toe te voegen aan mijn voedingspatroon dat ik me steeds energieker ging voelen en weer enthousiast werd over sporten. Nu ben ik nooit meer ziek, toen minimaal 2x per jaar een week griep.  Vitaminen en mineralen spelen een cruciale rol in je lichaam en zijn aanjagers van vele processen in je lichaam, wat je merkt als je te weinig hebt is moeheid en minder weerstand. 

Les 8.  Wees eerlijk naar jezelf, ook al heb je het even fout gedaan, je bent niet voor altijd fout

Dit was een belangrijke les voor mij. Als ik eens in de fout ging met toch een koekje of snoepje was het niet zo dat ik direct aangekomen was. Ik was gewend om te lijnen en dan bij het eerste foutje kwaad te worden op mezelf. Dan ging er nog een koekje in en gaf ik het op. Nu heb ik geleerd dat je gerust iets niet goed kunt doen, mits je daarna weer gewoon verder gaat met de gezonde leefstijl. Alles met mate bleek het goede te zijn. 

Les 9. Heb je steun nodig zoek die dan, want dat heet goed zorgen voor jezelf

Zonder coaching en steun had ik het niet gered, want ik had een groot zelfbeschermingsmechanisme in me, zo van zeur niet tegen mij, ik weet het heus wel. Maar in feite was ik een bang vogeltje en had ik moeite om mezelf te stimuleren. Bovendien was ik zeer ongeduldig met mezelf. Door de coach heb ik geleerd wat goed en minder goed was, dat ik er mocht zijn met mijn mooie karakter en mijn fouten in mijn voedingspatroon. Ikl leerde dat fouten hooguit lessen zijn om te verbeteren. Kortom steun is zeer belangrijk, zeker als je blijvend wil veranderen. Bovendien heb ik geleerd dat ik het verdien om steun te vragen en te krijgen. Dat geldt ook voor jou. 

Les 10. Vier je feest bij elk doel dat je haalt zonder eten maar wel op een speciale manier

Wees tevreden met jezelf en sta er goed bij stil welke doelen je al behaald hebt. Ook dat was voor mij leren. Ik strafte mezelf wel, maar belonen niet. Of hooguit met eten. Dan mocht ik een keer een gebakje eten. Nu heb ik geleerd om mezelf te belonen met iets leuks doen voor mezelf zonder eten. Ik kies nu voor een lekkere massage of een schoonheidsbehandeling waar ik dan optimaal van geniet. Bedenk dus voor jezelf waar jij blij van wordt. 

Welke lessen van mij zijn ook op jou van toepassing?  Vertel gerust wat jij nog hebt te leren. Mijn blogs zijn bedoeld om je te helpen. Ik zal je niet veroordelen en ieder ander die dat doet verwijder ik. Plaats je reactie dus gerust. 


Wil je deze blog delen onder je familie en vrienden want ik wil graag dat mijn leefstijl lessen vrouwen helpen die daar ook aan toe zijn. Alvast hartelijk dank! 

Deel je mijn blog, stuur ik je mijn SnackWijzer om jou ook weer verder te helpen.  In de SnackWijzer vind je veel gezonde snacks  en een boodschappenlijst waarmee je in de winkel zo aan de slag kan. 

[ssba]
manbanner
GRATIS E-book 'De 7 beste tips om je energie te verhogen' IN ONZE WEBSHOP

actueel: